Dodatkowe wskaźniki

Jako, że Fiat 126P jest bardzo ubogo zaopatrzony w „instrumenty pokładowe” powstało dużo dodatkowych wskaźników informujących kierowcę o tym co dzieje się z jego samochodem. Odmian wskaźników jest dość sporo, różnią się one przeznaczeniem, producentem i wykonaniem (z analogową wskazówką, wyświetlaczem na diodach itp.) Każdy więc z pewnością znajdzie coś dla siebie. Postaram się poniżej zasygnalizować tylko obecność  kilku grup wskaźników (bez polecania konkretnej marki) i odpowiedzieć, czy mogą one być przydatne.

1. Obrotomierz. Jest to wskaźnik, którego zakup uważam za wręcz konieczny. Jego zalety odczuć można chociażby przy własnoręcznym ustawianiu obrotów biegu jałowego – kiedy to mamy dużo większy komfort niż przy próbie dokonania tego na słuch. Główne plusy posiadania obrotomierza wychodzą podczas jazdy.  Obrotomierz typowo do 126P z podanymi zakresami jazdy ekonomicznej i krytycznych obrotów pozwala trzymać się zalecanych pól obrotów, co z pewnością zaowocuje mniejszym spalaniem i dłuższą, bezawaryjną pracą silnika. Także ci, którzy podtuningowali swoje fiaciki i mają inne zakresy obrotów, mogą korzystać z obrotomierza. W sklepach są obrotomierze wyskalowane do wyższych wartości i z dodatkową wskazówką, za pomocą której ustawiamy jakiej wartości obrotów nie należy przekraczać. Wszystkim polecam zakup tego wskaźnika. Jego montaż jest banalnie prosty – trzeba podłączyć tylko 3 przewody i znaleźć dla niego miejsce na desce rozdzielczej (ja polecam środek, za popielniczką).

2. Ciekawym wskaźnikiem jest zegar dwufunkcyjny pokazujący stan napięcia akumulatora i temperaturę oleju. O jego zaletach praktycznie nie ma co się rozpisywać. Na trybie napięciowym szybko można zaobserwować niskie napięcie akumulatora kwalifikujące go do ładowania (zanim zrobi nam niemiłą niespodziankę).  Zakres temperatury oleju przydaje się do obserwacji czy nic złego nie dzieje się z silnikiem np. czy nie przegrzewa się w gorące dni. Czerwone pole ostrzega przed taką ewentualnością i wielu  zwolni pozwalając odetchnąć męczonej jednostce. Uważam, że ten przyrząd także śmiało można zakupić. Podobnie jak przy obrotomierzu tak i tutaj montaż jest stosunkowo prosty - chociaż kabli do podłączenia jest już więcej.

3. Ekonomizer (a dokładnie wakuometryczny wskaźnik zużycia paliwa WWZP-1). Kosmiczny przyrząd podobny do obrotomierza. Stale mierzy zmienne podciśnienie w kolektorze ssącym silnika. Wielkość tego podciśnienia jest miernikiem obciążenia silnika, czyli zużycia paliwa. Mam takie cudo w domu (dawno temu kupił go ojciec), jednak nie instalowałem go (instrukcja montażu wygląda na skomplikowaną). Wydaje mi się, iż ten przyrząd nie jest zbyt przydatny (dla użytkownika nastawionego na wysokie osiągi malucha), gdyż mając obrotomierz także można kontrolować ekonomiczność jazdy.

     Z pewnością wymienione wyżej wskaźniki nie są jedynymi jakie można podłączyć do małego fiata. Jeśli znacie inne to piszcie – wspólnie uzupełnimy listę.

{RMC}

góra strony

STRONA GŁÓWNA | UAKTUALNIENIA | GALERIA | LITERATURA | SKLEP | KSIĘGA GOŚCI | FORUM | LINKI